استاد دانشگاه گیلان: ارائه پوستین وارونه از دین مردم را از احکام دینی متنفر میکند
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۴۹۱۶۹۳۱
حجتالاسلام “محسن پورمحمد”، استاد دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه اخلاق و عملکرد دین داران در گرایش دیگران به دین و عبادات تاثیر به سزایی دارد و موجب دلنشین شدن عبادت در افراد میگردد، گفت: متأسفانه برخی امور در جامعه وارونه فهمیده شده است، از باب نمونه ختم انعام را در نظر بگیرید، آنچه توصیه شده به خواندن و ختم سوره مبارکه انعام است و اینکه هفتاد هزار فرشته این سوره را همراهی میکنند اما امروز در برخی مواقع تبدیل شده است به مراسم آشخوری!
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجتالاسلام “محسن پورمحمد”، استاد دانشگاه گیلان در رابطه با اهمیت نهادینه سازی برکات ماه مبارک رمضان و همچنین تاثیر آن در دلنشین شدن اعمال عبادی در عموم جامعه در گفتگو با ۸دی، اظهار کرد: این موضوعی است که نیاز به کار جدی دارد و فقط روزه داری نیست و دلنشین کردن عبادتها خود یک موضوعی قابل تامل است اما ارائه دین بصورت پوستین وارونه، آن سوی قضیه است که در این باب چند نکته حایز اهمیت است؛ اول اینکه ما حق نداریم چیزی به دین اضافه کنیم یا از آن کم کنیم، این کار گناه نابخشودنی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: سنت ها و رسوم در روش انجام واجبات و حتی مستحبات میتوانند موثر باشند، ولی نباید آنچه از دین نیست وارد دین کرد و حدود دین و واجبات دینی از آنچه به اصطلاح مباح است باید کاملا مشخص باشد.
این استاد دانشگاه ادامه داد: دلنشین بودن عبادات به بسیاری از امور مرتبط است، از باب نمونه به اخلاق و عملکرد دین داران در گرایش دیگران به دین و عبادات تاثیر به سزایی دارد، به ویژه دین داران اگر مسؤلیت اجرایی دارند باید بیشتر مواظب رفتار و اعمال خود باشند، چرا که «الناس علی دین خلیلهم». متأسفانه فساد و اختلاس، استفاده از رانت توسط برخی مسئولان مردم را از دین زده می کند و موجب تنفر آنها از دین و احکام دینی میگردد.
وی ادامه داد: مسئولی که حین صحبت با مردم ذکر بر لب دارد به نوعی دارد از دین استفاده ابزاری میکند و مردم این را خوب میفهمند که این شخص فیلم بازی میکند، اینگونه امور است که مردم از دین و احکام دینی متنفرمیشوند.
حجت الاسلام پورمحمد با بیان اینکه برخی امور متأسفانه وارونه فهمیده شده است، از باب نمونه ختم انعام را در نظر بگیرید، آنچه توصیه شده به خواندن و ختم سوره مبارکه انعام و اینکه هفتاد هزار فرشته این سوره را همراهی میکنند اما امروز تبدیل شده است به مراسم آشخوری!! این درحالی است که سوره مبارکه انعام چهل برهان از اثبات مبدا، معاد، نبوت و امامت را دربر دارد و علامه طباطبایی میفرمایند به این سوره باید گفت سوره حجج، یعنی سوره براهینی بر اثبات اصول دین، ختم انعام یعنی آموزش یک دوره الهیات، مقایسه بفرمایید ختم انعام واقعی را با ختم انعام مرسوم در جامعه!
وی با بیان اینکه ایمان تصدیق قلبی است، تصریح کرد: این تصدیق قلبی ممکن است به صورت مختلف بر زبان جاری بشود، حتی بصورت دروغی، یعنی شخص بی ایمان وانمود کند مومن است ولی ایمان تصدیق قلبی است و دروغبردار نیست برای همین زور و اجباری هم نمیتواند باشد. به همین دلیل باید بین قوانین در اجتماع و احکام تمایز قائل بشویم. خلاف قانون جرم اجتماعی است، احکام هم حساب خود را دارد مثل حدود و دیات و قصاص و مانند آن، اما در اجرایی کردن احکام قلمرو تبلیغ، تبیین و ابلاغ و عمل به دین را باید از هم تفکیک کرد، در مرحله تبلیغ و تبیین زور و اجبار و بداخلاقی جواب نمیدهد و موجب تنفر مردم از دین میشوند. بعلاوه وظیفه مردم را باید از وظایف حاکمان جدا کرد امر به معروف و نهی از منکر واجب همگانی است، تخلف بردار نیست.
این استاد دانشگاه گیلان ادامه داد: بنابراین اگر میخواهیم مردم به دین عمل کنند همانگونه که روایت عنوان کرده که مردم را با عمل خود به دین فرا بخوانید پس ما میبایست برای اینکه مردم متوجه دلنشین بودن عبادات شوند در ابتدای امر خودمان عامل به دین باشیم و دقیق عمل کنیم، وقتی که به دین عمل کردیم آن زمان است که تاثیرگذار خواهد بود.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: «اگر بنده میدانست که در رمضان چیست، دوست می داشت که تمام سال، رمضان باشد». (بحارالانوار، ج ۹۶، ص ۳۴۶).
امام صادق علیه السلام می فرمایند: «کسی که مؤمنی را افطاری دهد، کفاره یک سال گناه او شمرده میشود و کسی که دو مؤمن را افطاری دهد، بر خداوند است که او را وارد بهشت سازد». (وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۱۰۱ و ۱۰۲٫)
اگر تاریخ چند هزار سالهی ایران را ورق بزنید، می بینید که تقریبا هر چیزی از دیرباز آداب و رسوم دیرینهای داشته که با گذشت زمان این آیینها یا کمرنگ شده و یا از بین رفتهاند، مردم هر منطقه از ایران زمین در هر شهر و روستایی بر اساس باورهایی که گاهی ریشه در فرهنگشان داشت آداب خاصی برای ماه رمضان داشتند، خیلیها قبل از ماه رمضان انگار میخواهد عید نوروز شود شروع به خانهتکانی میکردند.
در این روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، خاطرهی این سنتهای فراموش شده مرور میشود که خواندنش خالی از لطف نیست؛
آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در گیلان؛
هجرت روحانیون از شهر به روستا / اهداء دام به نوجوان روزه دار در مناطق کوهستانی گیلان
شکوه رمضان در گوشهای از خطه کویر؛
آداب و رسوم شاهرودیها در ماه رمضان/ از دوختن کیسه مراد تا مراد کشون
ماه مبارک رمضان در استان مرکزی؛
آداب و رسوم مردم استان مرکزی در ماه مبارک رمضان/ از آیین «الم ترانی» تا سنت دیرینه «آهو آهو»+ تصاویر
شبهای زیبای رمضان در قم؛
از یتیم نوازی تا اهدای خون در شبهای رمضان در قم/ آئینهای پابرجای ماه رمضان در قم
همراه با سنن کرمانیها در ماه مبارک رمضان؛
«کلید زنی» و «الله رمضونی»؛ دو رسم قدیمی مردم کویر در ماه میهمانی خدا
آداب و رسوم مردم سبزوار در ماه مبارک رمضان؛
از جزخوانی قرآن تا ملاقه زنی
جلوهای از رسوم زیبای سیستانی و بلوچ در ماه رمضان؛
“چمروک” و “رمضونیکه”؛ نماد عشق به رمضان در پایتخت وحدت/ اینجا سنتها به ماه خدا رنگ میدهند
آئینهای مردم آذربایجانشرقی در ماه رمضان؛
از “قاباخلاما” تا پخت “نزیه” و “ختایی”
آداب سنتی ماه مبارک رمضان در فرهنگ مردم استان اصفهان؛
از «کلوخ اندازان» و «دوخت پیراهن مراد» اصفهان تا «هدیه دادن» کاشانیها و مناجات خوانی شهرضاییها
آداب و رسوم مردم استان بوشهر در ماه مهمانی خدا؛
ذبح کردن گوسفند در اولین روز ماه رمضان تا عید تلخک بوشهریها/ شهادت مولا امیرالمومنین بوشهریها گرداب عزاداری دارند
گزارشی از سنتهای پسندیده قزوینیها در ماه مبارک رمضان؛
از برپایی مراسم گلخندانی در قزوین تا صلواتخوانی بر بام خانهها
آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در بیرجند؛
از رمضانخوانی تا بیدار کردن همسایهها
رسم و رسومات ماه مبارک رمضان در کردستان؛
از سرنای نقارهچی تا پختن نان بیست و هفتم
نگاهی به افطاریهای سنتی با طعمهای ویژه هرمزگانیها؛
از درست کردن “لگیمات” توسط “مُم گَپو” تا پخت نان “کولوکو” توسط “بَپ گَپو”
ماه مبارک رمضان در خوزستان؛
رسوم خوزستانیها در ماه مبارک رمضان/ از نخ گره زنی مادران تا جشن گرگیعان و روز ام الحلس
دورهمیها رمضانی از دیرباز در گوشه و کنار ایران با آداب و رسومی خاص برگزار میشد؛ این آیینها که همگی دارای فلسفه، نقش تربیتی و کارکردهای مثبت فرهنگی بودهاند امروزه چنان دستخوش تغییر شده که هر کدام از آنها همه ساله هزینههای گزاف مادی و معنوی بیشماری را به جامعه تحمیل میکند. آنچه که پایههای هویت هر فرهنگ را که همانا مذهب، تاریخ، آداب و سنن و زبان و ادبیات آن کشور است را ویران میکند؛ فرهنگ وارداتی و ضد فرهنگ است.
وجه مشترک همه این آیینهای رمضانی از قدیمی تا امروزیشان تقویت همدلی و درک بهتر تجربههای معنوی از این ماه بوده است. اکنون که بسیاری از آداب ورسوم ماه مبارک رمضان یا فراموششده یا در حال فراموشی است، ضرورت دارد برای ثبت و حفظ این گنجینههای ارزشمند اسلامی اقداماتی انجام شود، لذا بر دلسوزان جامعه واجب است که با صرف وقت، توان و انرژی و هزینههای کلان به نبرد با فرهنگ وارداتی بروند و متناسب با دنیای مدرن و پیشرفته امروز در چهارچوب باورها و ارزشهای نهادینه شده در فرهنگ بومی خود به منزلگاه سعادت دست یابند./ انتهای پیام
منبع: دانا
کلیدواژه: استاد دانشگاه گیلان ماه مبارک رمضان ماه مبارک رمضان آداب و رسوم ماه رمضان ختم انعام سنت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۹۱۶۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شوراها حلقه میانی بین حاکمیت و مردم هستند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه شوراها حلقه میانی اصلی حاکمیت و مردم است، گفت: همه انتقادات وارده به اداره شوراها در همین مفهوم نهفته است که مجریان یا مسئولان سایر سازمانها یا خود شوراها بر این مفهوم پایبند نیستند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا جاننثاری امروز_ پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در همایش رؤسای شوراهای اسلامی شهرستانهای استان اصفهان ضمن تبریک روز شوراها اظهار کرد: اگر به نظام جمهوری به دید تشکیلاتی نگاه کنیم، در مقایسه با همه نظامهای جهان میبینیم که سایر کشورها بر اساس پادشاهی یا رأی مستقیم مردم یا مجلس و یا بهصورت دیکتاتوری اداره میشود، اما حکمرانی در جمهوری اسلامی متفاوت است و مقامات با رأی مستقیم مردم انتخاب میشوند.
وی افزود: گفتمان جدیدی را تحت عنوان «مردم سالاری دینی» در دنیا اختراع کردیم و همین کلمه دینی چیزی است که دشمن از آن میترسد؛ در دکترین جمهوری اسلامی عبارت مردم سالاری دینی یعنی همه امور در کشور از صفر تا صد در اختیار مردم است و مردم با معیارهای دینی خود ساختار سازی میکنند، بنابراین در چنین ساختاری دولت، مجلس، شوراها قاعده دارند با این حال اگر مردم سالاری به صورت دینی شکل گرفت کارآمدی بالایی خواهد داشت.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با بیان اینکه شوراها حلقه میانی اصلی حاکمیت و مردم است، گفت: همه انتقادات وارده به اداره شوراها در همین مفهوم نهفته است که مجریان یا مسئولان سایر سازمانها یا خود شوراها بر این مفهوم پایبند نیستند؛ شوراها در ریزترین واحد کشور تا بزرگترین سطح تشکیلات حاکمیت به صورت مویرگی و قاعدهمند وجود دارند تا جایی که در اقشار و صنوف هم شورا وجود دارد.
وی تاکید کرد: وظیفه شوراها این است که بدون تعارف آنچه در بطن جامعه میگذرد را به حکمرانان ارائه کرده و مطالبه گری کنند و در ادامه آنچه را که توسط حاکمیت انجام میشود را به مردم منتقل کنند، کارآمدی نظام را نشان دهند و سبد اقدامات نظام را سنگین کنند، اما در زمینه نشان دادن کارآمدی نظام ضعفهایی وجود دارد.
وی تاکید کرد: حلقه میانی باید مطالبات مردم را پیگیری کند، اما همین حلقه امور انجام شده را در سبد انقلاب به مردم منعکس نمیکند و جفا به جمهوری اسلامی میشود.
جاننثاری با اشاره به خدمات جمهوری اسلامی در حوزه راهسازی، بهداشت و درمان و عمرانی گفت: همه ما در یک کشتی نشستهایم، مراقب باشیم آن را با دست خود سوراخ نکنیم؛ ما باید از خدمات نظام در بین مردم دفاع کنیم، چرا که جریانهای ضد انقلاب از این حفرهها علیه نظام استفاده میکنند؛ حفرههایی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانیهای دو سال اخیر خود همواره بر آن تاکید داشتهاند.
کد خبر 749978